Eerste week - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Elly en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam en Elly

10 December 2017 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Hallo lieve mensen,
Wij zijn nu een weekje onderweg in Nieuw Zeeland en wij vonden het leuk om jullie even te vertellen wat wij hier de afgelopen week allemaal hebben gedaan.
De vlucht naar Nieuw Zeeland viel niet tegen, ook al was die 28 uur lang. We kregen het steeds voor elkaar om ervoor te zorgen dat we naast elkaar konden zitten.
Op het vliegveld in Beijing (Peking) hadden we een tussenlanding en moesten we zelf onze bagage ophalen en weer opnieuw inchecken, dat leek een fluitje van een cent, maar de werkelijkheid was anders. Het leek of niemand wist wat ze met ons moesten aanvangen. Los van het strakke regime, blijf in je rij en achter de streep werden we van het kastje naar de muur gestuurd en was er tenslotte een wat beter Engels pratende Chinees meisje die ons in een hoog tempo de weg wees en ons persoonlijk begeleidde naar de bagage en check in balie. Voor we het beseften zaten we als nagenoeg enige Europeaan tussen allemaal Chinezen op weg naar Guangzhou en vervolgens door naar Aukland.
Om 7 uur s'morgens landen we in een vriendelijk warm land. Heel ontspannen halen we onze bagage op en snakken we naar een lekker kopje espresso.
Op naar onze gehuurde auto. Het kostte ons nog enige moeite om die op te halen, maar dat is toch gelukt. We rijden nu al een week in een Nissan Tiida Latto.
Stuur rechts en links rijden....wel even wennen, maar een automaat werkt prima.
Eerst naar een Pak 'n Save voor eten en drinken. Bij Katmandu scoren we nog twee campingstoeltjes en op naar de eerste slaapplek. We stoppen in Takapuna en zetten daar ons tentje op met zicht op strand en zee. Onder het genot van een biertje in de zon horen we de golven tegen de vulkaanstenen/rotsen klotsen. Wat hebben wij het toch slecht :)
We besluiten om nog een nacht hier te blijven zodat we de volgende dag een rustdag hebben.
We vervolgen de reis naar "Bay of Island" en genieten van het uitzicht bij Mangawhai Heads, een soort van zandverstuiving waar zeldzame vogels hun broedplaats hebben. Via de Whangarei Falls rijden we naar Paihia waar we de tent opzetten. We worden tegen 6:30u wakker van het daglicht en mooie vogelgeluiden. Zelf zijn we dan ook vroeg uit de veren en op pad naar de Haruru Falls, een waterval rustig gelegen in een bos en soort van mangrove er omheen. Onderweg stoppen we in Opua bij een plaatselijke markt met handgemaakte producten en worden we in het Nederlands aangesproken. De verkoopster woont al vanaf haar 10 jaar in Nieuw Zeeland, ze komt uit IJmuiden.
We bezoeken het Treaty of Waitangi museum wat het verhaal verteld van de vroege Engelsen in contact met de Nieuw Zeelander en hun invloed.
Via Kawakawa een plaatsje met een kunstig public toilet: "Hundertwasser's toilets" rijden we terug naar de tent.
De volgende dag willen we naar Cape Reinga het meest Noordelijkste stuk van het Noordereiland. We rijden langs 'Sand Dunes' over een mooie weg met uitzicht op zee. Het is er niet druk. Gelukkig!
Onze volgende slaapplek ligt er vlakbij. Via een gravelpad dalen we af naar Tapotupotu camp site. Voor 8 Nieuw Zeelandse dollar per persoon per nacht kunnen we hier overnachten. Betalen doen we bij de inschrijving in een envelop in een brievenbus.
Weer vroeg op pad komen we onderweg schapen op de weg tegen die van het ene veld naar het andere worden overgebracht. Rustig rijden wordt gevraagd.
Via de Ninety Mile Beach rijden we kilometers ver over het strand, leuke ervaring langs de zee rijden en niemand te zien.
Op weg naar de grootste Kauri boom. We wandelen door een mooi Kauri Forest met kauribomen, boomvarens en verschillende andere planten die we in Nederland enkel als kamerplanten kennen. Ook hier is het rustig wat wij erg kunnen waarderen. Door naar The Waipoe rivercampsite voor overnachting om de volgende dag naar het Kauri museum te gaan. Een muf oud museum met oude 'meuk', maar wat wel het verhaal verteld van de 'gumdiggers'. Hoe de mensen vroeger de hars van de Kauri bomen verzamelden en hoe men leefden en Kauribomen vervoerden tot dat dit werd verboden i.v.m. Uitsterving. Hele mooie boom en mooi hout!
Hierna rijden we verder naar de Gannet Kolony (Jan van Genten kolonie). Alweer een mooie tocht, bochtige weg door heuvel/berg gebied. Goed dat bij iedere bocht staat aangegeven hoe hard je er door kan. Toch raar dat je vaak 100 mag, waar de weg zich er niet toe leent.
Bij de Gannet Kolony blijkt net een bus Chinezen los gelaten.....beetje jammer, maar wij houden ons staande. We kijken nog naar de surfboarders die de ruige golven trotseren bij het zwarte strand, hierna zoeken we in Orere point een slaap plek.
Vandaag rijden we naar de Hot Water Beach waar we lekker gaan genieten. Gepaard met een schepje graven we ons eigen hot tub. Mmmmmmmmm zalig.
Hoe schoon we er daarna uit zien laten we tot een volgende keer.....
Lieve groetjes Mirjam en Elly

• 11 December 2017 - 12:09

Christa:

Mooie foto's en wat een rust en ruimte! Leuk om mee te lezen.
    Groeten uit een winters Nederland

• 11 December 2017 - 13:19

Betsy:

Duidelijke beschrijvingen en mooie foto,s Hier ligt volop sneeuw en is code oranje dus als je niet weg moet thuis blijven wat we ook doen . Groetjes Betsy & Ronnie

• 11 December 2017 - 16:00

Marianne:

Wauw! Ziet er super uit! Hier alles wit en grijs (lucht). Geniet ervan lieverds! Xxx

• 11 December 2017 - 16:19

Monique Wals:

Hahaha...heerlijk om te lezen. Goed dat jullie het daar zo fijn hebben en het warm is. Hier is koning Winter op zijn troon gaan zitten en heeft zijn witte haren uitgeschud. Alles is wit, ligt een mooi deken over bomen en struiken en het verkeer heeft de nodige hinder. Bussen in het zuiden rijden niet eens en RWS adviseert binnen te blijven als je niet persé de weg op moet. De NS raadt mensen aan vroeg naar huis te gaan. Er is sowieso een aangepaste dienstregeling. Bizar hoor...in landen als Oostenrijk en Zwitserland gaat het toch ook altijd goed? Hoe doen ze dat daar dan? Wij kunnen hier nog van leren.

• 14 December 2017 - 13:20

Marjan :

Hoi Mirjam en Elly,
    Beetje late reactie ... maar bij deze: Dat was dus wel even een dingetje daar in Peking .... Spannend ! uitdagingen zijn leuk .. maar er zijn (letterlijk in dit geval) grenzen. Gelukkig staan / zitten jullie nu op Nieuw Zeelandse bodem.
    Jullie verhaal leest lekker weg, en ook ik zit te genieten van de foto's .... ze zijn idd erg mooi, Ben even nieuwsgierig, hebben jullie de taken verdeeld ? Elly schrijft en Mirjam maakt de foto's ??
    Op naar een nieuw verhaal ... Enjoy, be careful and have fun .. groetjes Marjan

• 14 December 2017 - 23:59

Mariet En Peer:

Gezellig verhaal wel even spannend met het overstappen van de vlucht.
    Chinees is ook te moeilijk om te lezen en is niet te verstaan.
    Wat gezellig met een schop een eigen hot tube te maken
    Prachtige bomen veel te zien zie ik dmv de foto.s
    Morgen zal ik ma het bericht van jullie laten lezen.
    Geniet het is zo voorbij groetjes van ons

• 15 December 2017 - 13:34

Marcelo: