8ste week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Kaiapoi, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu 8ste week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Kaiapoi, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu

8ste week Nieuw Zeeland

Door: Mirjam & Elly

Blijf op de hoogte en volg Mirjam en Elly

27 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Kaiapoi

Hallo lieve mensen, Kia Ora!

Aan alles komt helaas een eind, zo ook aan onze vakantie hier in Nieuw Zeeland. Wat ook inhoud dat we nu bijna ons laatste verslag schrijven.
Deze keer van de 8ste week vakantie en volgende week onze terugreisverslag.
Wat zullen wij en jullie dat gaan missen :)
We waren de vorige keer gebleven bij Akaroa, een mooi kustplaatsje met Franse invloeden. We zetten daar onze tent op bij een camping op de heuvel. Vanaf ons plekje hebben we een mooi uitzicht op Akaroa Harbour. Via een heel steil pad, gravel en steile trapjes, kunnen we vanaf de camping naar het centrum van het stadje wandelen. Dit doen we dan ook nadat we onze tent hebben opgezet en ons biertje hebben gedronken hihi.
Die avond staat er namelijk 'fish and chips' op het menu. Gevonden en lekkerrr .....we eten dit aan het water op en hebben meteen een hele Colonie meeuwen bij ons zitten. Wat een herrie kunnen die beesten maken zeg.
De wandeling terug naar de tent is beduidend zwaarder.
Die nacht slapen we helaas erg slecht :(
Midden in de nacht worden we wakker gemaakt door een stel Aziaten die menen op hun dakterras een hevig gesprek te moeten voeren. Het blijft naar ons zin te lang aanhouden, dus Mirjam stapt uit de tent met een lampje en laat hen duidelijk weten dat wij proberen te slapen. Het laatste woord was nog maar koud uitgesproken of de Aziaten waren verdwenen.
Na deze slechte nacht hadden we zin in een lekkere douche. Blijkt er alleen maar koud water uit de kraan te komen, daar staan je dan, ingezeept en al....
Later horen we dat het gas op was. Voor ons de eerste keer deze vakantie dat we een koude douche hadden. Voor de camping was het de eerste keer in 3 jaar.
Na het ontbijt wandelen we weer naar beneden om de 'Farmers Markt' te bezoeken. Nou ja markt, een paar kraampjes en wat Franse muziek.
Het is een warme dag met weinig schaduw bij de tent.
De volgende dag breken we de tent weer af en rijden we naar Little River.
We zouden het leuk vinden om een stuk oud spoorwegtraject te fietsen.
We weten dat er een track loopt vanaf Christchurch naar Little River. Omgekeerd dus ook, hihi.
We proberen in Little River aan fietsen te komen. Blijkt er 1 gelegenheid te zijn die nog aftandse fietsen verhuurt. Fietsen die wij goed voor Amsterdam stad zouden vinden.
Ach ja wie wat wil moet er iets voor over hebben, dus wij huren 2 van deze fietsen. Gepaard met helm rijden wij een stuk van de track. Voornamelijk gravelweg, en dat met die smalle bandjes, zonder plakmiddel. Wel langs mooi vogelgebied. Al rammelend fietsen wij tot zover wij het kunnen en niet al teveel zadelpijn overhouden. Wel weer eens lekker om te fietsen.
We vervolgen onze weg naar Kairaki, een dorp 24 km boven Christchurch. Hier zetten we onze tent op.
De volgende dag gaan we Christchurch bekijken. Christchurch heeft eind 2010 en begin 2011 te maken gehad met aardbevingen. De gevolgen hiervan zijn hedendaags nog steeds te zien. Open vlakken in het centrum, wat nu gebruikt wordt als parkeerplaats. Her en der wordt er nieuwbouw gepleegd.
We zijn toch toerist! Dus als een echte toerist laten wij ons met een tram door Christchurch rondrijden. Scheelt ons ook een heel stuk lopen in die hitte.
We willen wel de gedenkplekken bekijken, dus stappen regelmatig uit. Deze plekken laten nog zien hoe de stad geleden heeft.
De volgende dag reizen we weer door, of moeten we zeggen, reizen we terug naar Kaikoura. We waren hier in december al geweest.
Nu gaan we terug omdat het ons in december niet is gelukt om walvissen te spotten. We hopen dat dit deze keer wel gaat lukken. Aan het weer zal het deze keer niet liggen. 26 graden, bijna geen wind.
We zetten de tent op dezelfde camping als in december, nu is het wat rustiger. In het dorp kopen we nog wat laatste souvenirs en zijn we in gedachte al bij de dag erna. De Whale Watch!
De volgende dag staan we al vroeg op en rijden we na het ontbijt naar het kantoor van de Whale Watch. Daar horen we dat ze nog niet weten of het doorgaat, het is 'pending'. Even later horen we dat de kapitein heeft doorgegeven dat het door kan gaan. Yeah!!!! We gaan!
Na de briefing over de veiligheidsmaatregelen worden we met een bus naar de boot gebracht. We stappen op de boot en varen naar de omgeving waar zich de eerste walvis moet bevinden. We gaan met zo'n snelheid over het water/golven dat het schommelen voor sommigen wat heftig wordt. Met alle gevolgen van dien.
De sonar van de boot vangt het geluid van een walvis op die in de buurt moet zijn. We snellen erheen. De geluiden zijn juist en we zien een 'Sperm Whale' die boven water zwemt. Even later neemt zij een duik en zien we haar met de staart omhoog in het water verdwijnen.
Naast deze walvis zien we nog albatrossen en dolfijnen.
De kapitein merkt op dat er zich wat verder weer een walvis bevindt. Dus iedereen weer benedendeks in zijn stoel en we varen er snel naar toe. Ook deze keer hebben we geluk en zijn we er op tijd bij. We zien de walvis omhoog komen, een schitterend gezicht. Mooi om dit van zo dichtbij te zien. Ook haar zien we weer onderduiken. Een geslaagde tocht!
Met deze ervaring rijker reizen we de volgende dag via Hanmer Springs weer terug naar Kairaki om daar de laatste dagen wat rustig aan te kunnen doen voordat we aan de lange terugreis beginnen.
We lezen wat, werken ons plakboek en dagboek bij. We zwemmen in de zee en eten onze kofferbak leeg.
Voordat we kunnen gaan vliegen moeten we eerste de gehuurde auto inleveren. In de 8 weken hebben we bijna 8000 km gereden.
Zondag 28 januari ( Elly haar verjaardag, voor de eerste keer in de zomer) vliegen we om 22:30u van Christchurch naar Guangzhou (China) waar we om 5:30u aankomen (Chinees tijd). Een vlucht van 12 uur.
We vliegen daarna om 00:05u naar Amsterdam waar we Nederlandse tijd 5:55u aankomen. Een vlucht van 12 uur en 50 minuten.
Vervolgens vliegen we om 7:00 uur naar Oslo met een vlucht van 1 uur en 45 minuten komen we daar om 8:45 u Nederlandse tijd aan.
Voor degene die niet weten waarom wij doorvliegen???
Wij worden in Oslo door Irma (zus van Mirjam) uit Zweden opgehaald. We rijden dan naar Zweden en zien dan onze honden na 2 lange maanden weer terug. Abby en Yuna zijn in de afgelopen 2 maanden zeer goed verzorgd door Klaas en Irma. Ze hebben lekker in de sneeuw kunnen spelen. Een klein beetje verschil met ons.
Donderdag 1 februari gaan wij dan met ons kampeerbusje en de hondjes weer terug naar huis. We rijden naar Goteborg en hebben daar de ferry naar Kiel en rijden daarna verder door Denemarken en Duitsland om uiteindelijk op vrijdagavond in Amsterdam uit te komen.
Omdat dit dan echt ons laaste week vakantie is en om jullie, aandachtige lezers, te laten afkicken, komt er nog een laatste verslag volgende week over de terugreis.
Mocht je de foto's willen zien dan ben je altijd welkom om die in ons huisje te komen bewonderen.

Lieve groetjes en een dikke kus,
Mirjam & Elly

• 27 Januari 2018 - 08:48

Eus:

Geweldige reis en zo leuk om jullie te volgen via het verslag. Hele goede terugreis en een goed weerzien met de hondjes. Veel liefs

• 27 Januari 2018 - 09:32

Christa:

Wat gaat dat snel, maar wat hebben jullie veel gezien en gedaan. Heerlijk om mee te lezen. Geniet nog van de laatste dag en een goede thuisreis gewenst.

• 27 Januari 2018 - 09:59

Ineke Goudsmits:

Wat 'n fijne vakantie hebben jullie toch!
    En Ellie wij willen je alvast een hele leuke verjaardag wensen. Van harte proficiat.
    Voor volgende week: een goede thuisreis!

• 28 Januari 2018 - 11:12

Francine :

Elly en Mirjam bedankt voor de mooie reisverhalen en foto's, volgens mij hebben jullie erg genoten en het hele land gezien.
    Elly fijne verjaardag, goede reis terug en wel thuis in Holland.
    Groeten Francine

• 28 Januari 2018 - 13:08

Betsy:

Gefeliciteerd met je verjaardag op reis een goede terugreis en gauw tot ziens