6de week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu 6de week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu

6de week Nieuw Zeeland

Door: Mirjam & Elly

Blijf op de hoogte en volg Mirjam en Elly

15 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Dunedin

6de week verslag

Hallo lieve mensen,

Daar zijn wij weer met een update van onze vakantie hier in dit mooie Nieuw Zeeland!
Na de helihike, ons mooi avontuur op de gletscher, rijden we verder langs het laatste stukje westkust. Helaas moeten we nu afscheid gaan nemen van deze mooie, ruige kustlijn met zijn woeste golven. We gaan nu meer het binnenland in door naar de zuidkust.
We zetten voor die nacht onze tent op in Haast op een natuurkampeerterrein naast een riviertje. Een mooi plekje met uitzicht op de besneeuwde bergen. Wij hebben totaal geen 'haast'. Wel hebben we daar veel last van de sandflies. Smeren en smeren en smeren. * beesten!
De Doc, parkwachter, komt s'morgens al vroeg controleren of iedereen betaald heeft.
We rijden door via Queenstown, een stad met veel activiteiten, maar vooral voor jongelui. Verder tussen bergen, langs meren, over een bochtige weg naar Te Anau waar we onze tent op zetten. Morgen willen we naar Milford Sounds.
In de avond wandelen we door Te Anau langs het water, een mooi plaatsje. Na een goede nacht rijden we door Fiordland National Park, waar Milford Sound bij hoort. We bekijken eerst alle camp plekken zodat we een plaatsje weten voor die nacht. We besluiten bij de laaste alvast onze tent op te zetten. We bekijken Mistletoe Lake en Mirror Lake.
Bij The Divide carpark gaan we de Routeburn Track wandelen. Een drie en half uur durende wandeling tot de Key Summit, van daar heb je een spectaculair uitzicht over het Fiordland National Park. Het wandelpad is vooral klimmen over een smal rots/steen pad. Langs een waterval en mooie bomen met mos bedekt, langs vele varens tot we boven op de berg uitkomen en verder over vlonders naar het viewpoint kunnen. Het uitzicht is de klim waard geweest.
De volgende dag rijden we naar Milford Sound. We stoppen onderweg bij Homer Tunnel waar je Kea's kunt spotten. In 2012 heeft Mirjam er hier -tig gezien. Helaas nu zien we er 1. Door het gif wat overal neergezet wordt om de possum te bestrijden hebben deze vogels het veel slechter.
We stoppen bij The Chasm een 'powerful fall' ,mooi om te zien. In Milford Sound zelf zijn er veel toeristen die allemaal in de rij staan voor de boottochten. Zo massaal. Voor ons een reden om weer terug te rijden.
De hele dag hing er mist in Milford en was het hierdoor fris. Terug in Te Anau schijnt de zon volop en is het heerlijk warm.
De volgende dag volgen we de Southern Scenic Route naar Bluff.
In Bluff kan je de ferry nemen naar Stewart Island. Het lijkt ons prachtig om daar naar toe te gaan en daar de natuur te bewonderen, er zijn mooie wandelingen te maken. Maarrrr........het keerpunt ligt in het feit dat de eerste camping op 8 km wandelen van de ferry ligt en je er niet zeker van bent of er plaats is. Nu nog iets reserveren is niet meer mogelijk.
Te druk ivm zomervakantie.
Tja jammer, niets aan te doen, er komen nog andere mooie dingen op ons pad.
We rijden via Slope point, het meest zuidelijkste punt van Nieuw Zeeland, naar Curio Bay en zetten daar onze tent op. Hier kunnen we de Yellow Eyed pinguin spotten. En ja hoor, dat lukt ons. Niet veel maar een paar zien we vanuit de zee aan land komen met de golven. Na een poetsbeurt waggelen en springen ze over de rotsen naar hun jong in het nest. Wauw wat een mooi gezicht. Het wordt zelfs nog mooier wanneer we bij toeval vlakbij het wandelpad nog 2 pinguïns en hun jong van heel dichtbij zien.
Vanaf Curio Bay volgen we de zuidkust naar Surat Bay waar we zeeleeuwen zien op het strand.
Bij Nugget point zien we zeehonden, aalscholvers en spotten we zelfs nog de Yellow Eyed pinguin.
Omdat het voor beiden in korte tijd best veel is wat we hebben gezien houden we de volgende dag een rustdag wanneer we in Dunedin zijn.
Deze dag doet ons beide goed.
s'Avonds rijden we even naar de steilste straat van de wereld, Baldwin Street met een stijgingspercentage van 38%. Tjee echt steil zeg! Wij parkeren onze auto netjes beneden. Sommigen waaghalzen proberen wel omhoog te rijden. Wij wandelen naar boven wat ook al een hele klim is.
Dunedin is een mooi universiteitsstadje met Schotse invloeden. De volgende dag is weer wat actiever, nou ja actief hihi, wij bezoeken een chocolade fabriek en krijgen uitleg hoe Cadbury zijn chocolade maakt. Met heel wat chocolade, gekregen tijdens de rondleiding gaan we weer verder. We voelden ons even kind zoals tijdens Sint Maarten of Sint Chatarina (voor de Belgen). Van chocolade krijg je dorst dus ook maar de Speight Brewerij bezocht. Na de rondleiding was er een proeverij, en die was mmmmmmm.
Ach ja van drinken krijg je honger dus......eten.
zelf maken bij de tent of uiteten???
Die keuze was snel gemaakt, uiteten natuurlijk!
Overal erg druk, maar wij vinden een plekje. We nodigen zelfs een gezin, ontmoet tijdens de rondleiding bij de brewery, uit om erbij te komen zitten, ruimte zat aan onze tafel.
We raken gezellig met dit Australische gezin in gesprek en wonderbaarlijk betalen zij ook nog ons eten. Lief hè!
Na Dunedin is het tijd om verder te reizen via de Oostkust naar Mount Cook, maar daarover de volgende keer meer.

Lieve groetjes van,
Mirjam en Elly

• 15 Januari 2018 - 12:45

Tom Witte:

Mirjam en Elly, het is weer een prachtig verhaal. Ons leven hier is met dit weer behoorlijk saai
    Regen en wind. Niet gezellig.
    Groet Tom

• 15 Januari 2018 - 15:51

Marianne:

Hihi, Tom heeft alles wel gezegd over NL! Verder alles goed hier. Veel plezier nog, Xxx Marianne

• 15 Januari 2018 - 18:04

Monique:

Hey kanjers...wat mooi weer! Wat een avonturen...
    Ben echt heel benieuwd naar alle foto's want de geplaatste foto's zijn vast niet de enige die jullie gemaakt hebben.

Hier is van een motorrit nog geen sprake geweest, dus stuur maar wat van droog weer deze kant op. ;-)

KUSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

• 16 Januari 2018 - 22:06

Timo:

Eindelijk jullie reisverslag aan het lezen.........van achter naar voor.....
    Wat een prachtige reis zeg!

Xx

Timo