5de week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu 5de week Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu

5de week Nieuw Zeeland

Door: Mirjam & Elly

Blijf op de hoogte en volg Mirjam en Elly

06 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Hallo lieve mensen,

Hebben jullie allemaal een goede jaarwisseling achter de rug? en
het jaar 2018 goed begonnen?
Wij in ieder geval wel, hihi, wij zijn verder gegaan met onze vakantie hier in Nieuw Zeeland.
Een mooier begin van 2018 kan je toch niet bedenken. :)
Om verder te gaan met waar we gebleven waren......
op de foto's heb je kunnen zien dat we The Elephant Rock hebben gevonden. De wandeling er naar toe was ook weer heel mooi. Onderweg zien we weer zeeleeuwen liggen op de rotsen, maar ook op het strand. Mocht je ze niet meteen zien dan verraad je neus wel dat ze in de buurt zijn. Goh wat stinken die beesten.
Terug bij de tent wordt het eens tijd voor de was, wanneer die eenmaal hangt komt er een flinke bui over ons heen. Wij vluchten de auto in, gelukkig voor korte duur.
Het is oudjaarsdag maar wij merken er hier weinig van. Dit jaar geen oliebollen. Tegen 12 uur (in NL 12 uur s'middags) gaan wij het strand op en jawel hoor om 12 uur zien wij 1 heuse vuurpijl. Een tijdje later volgt er nog 1 en dat was het.
De volgende dag rijden we van Puponga eerst naar Takaka voor de free wifi om mail in te kijken, te appen en ons verslag te versturen. Hierna rijden we verder naar de swingbridge in Murchison, maar even buiten Takaka belanden we in een file, de bergweg is afgesloten vanwege een ongeval. Mondjesmaat mogen we na bijna een uur later doorrijden. Blijkt er boven op de berg een auto, uitgebrand op de linkerweghelft te staan. De swingbridge halen we die dag nog wel, maar we laten die voor de volgende dag.
We zoeken eerst een plekje voor de nacht. Helaas blijken er op de camping veel 'sandflies' aanwezig te zijn dus we zijn allebei al aardig geprikt. Insmeren helpt een beetje.
De volgende dag gaan we terug naar de 120 meter lange swingbridge en rijden daarna door naar de westkust naar Cape Fourwind. Daar bekijken we een sealscolony met veel puppies. Pfff een warme broeierige dag.
Van deze colony rijden we naar de Pancake Rocks in Punakaiki en de Blowholes (gaten in de rotsen waar de zee/golven met grote kracht tegen aan botsen). Wow wat een mooi natuurverschijnsel.
Het wordt weer tijd voor een plek te zoeken om te overnachten. Zo belanden wij in Rapahoe en hebben daar een groen plekje met een eigen doorgang naar de zee. Je hoort steeds de grote golven het strand op komen, schitterend!
De volgende dag Hokatika bezocht. Hokatika is bekend om zijn houtsculpturen, o.a. hout wat daar door de zee aanspoelt en zijn Jade. Verder door naar Franz Josef Glacier met onderweg een stop bij café 'The Bushman'. Mirjam herkende dit café van 2012!
In Franz Josef Glacier informeren wij of wij nog mee kunnen met de Heli Hike voor de Fox Glacier. Er wordt voor ons een plek gereserveerd voor vrijdag 5 januari.
Op donderdag wandelen we zelf naar de Franz Josef Glacier. Tot 750 meter van de gletsjer kan je komen met de wandeling en van hieruit heb je een uitzicht op de gletsjer. Maarre. ....het is toch veel mooier om het aan te kunnen raken en er op te kunnen lopen :). s'Avonds verwennen we ons met de Hot Pools. Mmmmm lekker relaxen in een bad van 36 graden/ 38 graden en 40 graden. Pffff 40 is wel warm.
De volgende dag zijn we, net als vele andere dagen, vroeg uit de veren, om 7 uur, en vertrekken we naar Fox Glacier. Om 10:50 zouden we met de Heli Hike meegaan. Om 10:40 horen we of het doorgaat. De twee vluchten ervoor waren afgelast vanwege te sterke wind. Nee hè het zal toch niet weer, net zoals de whale watch dat we weer pech hebben.
Om 10:40 krijgen we te horen dat we een briefing krijgen als begin, ook al is het dan nog niet duidelijk of het door gaat. In de briefing krijgen we te horen hoe we in en uit de heli moeten stappen. Welke gebaren we moeten begrijpen en wat we moeten doen als we boven op de gletsjer aankomen. Dan krijgen de anderen bergschoenen aanreikt, wij kunnen met die van ons uit de voeten, die zijn goed genoeg. Vervolgens krijgen we een armbandje met daarop de gegevens in welke heli en op welke stoelplaats we ingedeeld zijn. Hierna worden we met de bus naar de heli platvorm gebracht. Tot zover gaat het nog door, maar het kan zijn dat de heli bovenop de gletsjer niet kan anden door de sterke wind. Yeah we mogen naar de heli lopen en instappen. Wauw wat een leuke ervaring. Voor Elly de eerste keer, voor Mirjam haar 2de. We vliegen naar boven en de heli brengt ons vlak langs de rotswand naar de gletsjer ijsplatvorm. We mogen uitstappen en krijgen uitleg over de 'crampons' (ijzers) hoe we die onder onze schoenen moeten bevestigen, en ja hoor..... daar vertrekken we, onder begeleiding van een leuke gast Tim, met een groep van 12 door/over de gletsjer, ijs/sneeuw/water......door mooie stukken met grotten en kloven en opborrelend ijswater. Een schitterende ervaring en een aanrader voor iedereen.
Diezelfde dag reizen we verder af naar Haast. Van daaruit door naar Te Anau richting Milford Sounds.
Dit was het weer tot zover voor deze keer.

Lieve groetjes, Mirjam & Elly

• 06 Januari 2018 - 12:09

Eus:

Wat een prachtige foto's!!! Wat een mooie belevenissen. Heel veel plezier en liefs

• 06 Januari 2018 - 12:19

Monique:

Een plaatsje dat 'Haast' heet? Dat geloof je toch haast niet? Gelukkig hebben jullie geen bijna....eeeeeh....geen haast ;-)
    Blijven genieten meiden! TOP!!!

• 06 Januari 2018 - 13:16

Rob:

Dames: allereerst nog de allerbeste wensen! De meest memorabele jaarwisseling ooit voor jullie gok ik zo: wat een prachtreis zeg! Lees met heel veel plezier jullie wekelijkse reisverslag. Liefs!

• 06 Januari 2018 - 13:52

Betsy:

Wat zien en doen jullie veel. Leuk om dat via erg duidelijke foto's mee te maken.

• 06 Januari 2018 - 16:21

Christa:

Jullie besteden je tijd wel goed! Leuk om zo mee te lezen en te kijken. Groetjes en blijf genieten

• 07 Januari 2018 - 17:00

Tom Witte:

Mirjam en Elly, leuk jullie zo te volgen. Mooi verslag en mooie foto, s. Het is grappig te zien dat jullie op ijs gezet zijn. Liefs Tom

• 07 Januari 2018 - 18:36

Mariet En Peer :

Fantastisch kan het niet anders verwoorden.
    Wat zien en beleven jullie veel .
    Ben er jaloers op maar gun jullie deze reis van harte .
    Geniet maar dat doen jullie ook .
    Heel veel groetjes van Ma en van ons .

• 08 Januari 2018 - 06:39

Tiny:

Een leuke reis en wat zien jullie zo veel van het land. Ga zo door. groetjes Tiny

• 08 Januari 2018 - 21:14

Marianne:

Meiden, wat een prachtige reis en foto's!!!! Liefs en heel veel genieten nog! Xxx Marianne

• 16 Januari 2018 - 22:24

Timo:

Jullie lijken wel op James Bond......wat een avonturen , en alweer die rot sand files, wat een klote beesten, in week 6 treiteren ze jullie ook al!
    Xx
    Timo