4de week in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Takaka, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu 4de week in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Takaka, Nieuw Zeeland van Mirjam en Elly Tazelaar-Goudsmits - WaarBenJij.nu

4de week in Nieuw Zeeland

Door: Mirjam & Elly

Blijf op de hoogte en volg Mirjam en Elly

31 December 2017 | Nieuw Zeeland, Takaka

Hallo lieve mensen,
Daar zijn we met een nieuw verslag, van alweer onze 4de week hier in Nieuw Zeeland. Wat vliegt de tijd voorbij en wat hebben wij intussen al vele mooie dingen gezien.
Komende weken gaan we natuurlijk nog van alles bekijken en beleven.
We willen jullie ook bedanken voor de leuke reacties op onze verhalen, maar nu even terug waar we de vorige keer gebleven waren....
vanaf Blenheim hadden we het plan om naar Kaikoura te rijden.
Nadat we eerst onze boodschappen hadden gedaan, onze kerstmaaltijd hihi, kunnen we weer over ‘road 6’ naar Kaikoura.
Deze weg is sinds 1 december weer open na 11 maanden dicht te zijn geweest ivm de laatste aardbeving. Er was toen veel van de weg kapot gegaan. Onderweg zien we her en der nog wegwerkzaamheden, ze zijn nog lang niet klaar.
De weg leidt ons richting de kust van de South Pacific Ocean, een bochtige weg langs rotsen en, ja hoor, langs zeeleeuwen. Het uitzicht is mooi, het weer is prachtig!
In Kaikoura regelen we eerst een camping, met de kerstdag in het vooruitzicht zou dat nog moeilijk kunnen zijn. We hebben geluk er is plaats en ze hebben zelfs een hot tub, dus die reserveren we ook meteen.
De camping blijkt niet echt onze plek te zijn, erg druk en hierdoor lawaaierig. Naast het zwembad en geen schaduwplekken, maar dat lost Mirjam creatief op met de tarp :). De volgende ochtend vragen we om een ander plekje met wat meer rust. Nadat we de tent hebben verplaatst wandelen we naar de plek waar een colonie seals zich zou bevinden. Volgens de medewerkster van de camping was dit een uur lopen. Pfff in de brandende zon, weinig schaduw blijkt het dus veel verder te zijn dan verwacht. Ach wij bijten door en kost wat kost we zullen de seals vinden. Onze doorzettingsvermogen wordt beloond bij het zien van een groepje puppies die in een poel aan het zwemmen en spelen zijn onder toeziend oog van hun ouders.
We ontdekken ook cockels en zoals bij Robinson afgekeken maken we deze los en snijden we de beestje uit hun schelp om ze te kunnen eten. Tja wat moeten we daarover zeggen.
De tocht terug naar de tent wordt even later beloond met de hot tub. Heerlijk! De volgende dag hadden we een Whale Watch geregeld, maar helaas, ontzettend jammer, is deze tocht gecanceld. De oceaan was te ruig. Het weer is vandaag ook beduidend anders, kouder dan gisteren. Voor het eerst starten we s’ochtends al met een lange broek.
De volgende dag breken we op en rijden we richting Abel Tasman. We rijden door het plaatsje Nelson, bekend om de juwelier die de ring uit ‘Lord of the rings’ heeft gemaakt, verder door naar Kaiteriteri op zoek naar een campingplaats.
Helaas alle campings vol. Ze verwijzen ons naar Marahau waar nog plaats zou zijn. De eerste 2 ook vol, maar gelukkig bij de 3de ‘Old Mac Donald Holiday Park’ hebben we plek.
Vanaf deze plek willen we Split Apple Rock gaan bekijken.
Na het avondeten een wandeling over de camping gemaakt, blijkt deze camping veel groter te zijn dan verwacht en zelfs een heuse ‘Bushwalk Glowworms’ te hebben. De walk is mooi maar het is nog niet donker genoeg om de Glowworms te kunnen zien.
De volgende dag rijden we met de auto richting Split Apple Rock, de bewegwijzering laat te wensen over en zodoende rijden wij verschillende keren over dezelfde bochtige smalle weg heen en terug. Gelukkig gevonden en zelfs het wandelpad. Een mooie, smalle pad leidt ons naar het strand en daar ligt Split Apple Rock. Anderen komen met kano’s of per boot.
s’Middags maken we nog een wandeling door Abel Tasman National Park. Ook een mooie tocht door droogliggend gebied met verschillende vogels en bos. Na 2 uurtjes gewandeld te hebben smaakt het biertje ons weer best. s’Avonds na het lekkere eten even nog ontspannen met wat lezen.
De volgende dag breken we weer op en rijden we naar de Golden Bay. We stoppen in Takaka en bekijken dit plaatsje eens van dichterbij. Het lijkt of hier de hippietijd is blijven hangen. Wel gezellig met al die kleurrijke kleding.
Door naar Collingwood, een oud mijnwerkersdorpje, en verder naar Farwell Gardens, de camping. Hier blijven we 3 nachten zodat we op oudjaarsdag niets nieuws hoeven te zoeken.
De volgende dag maken we een Farewell Spit Tour. In een busje, met toevallig een Nederlandse chauffeur rijden we naar Cape Farewell, de meest noordelijke punt van het Zuidereiland. Daar hebben wel een mooi uitzicht op de kliffen. Vandaar gaan we verder naar Farewell Spit. We rijden over het strand zo'n 30km lang. Stoppen bij zeeleeuwen en fossielen, bij de oudste vuurtoren.
Het lijkt wel ‘The End of the World’.
Onderweg zien we weer allerlei vogels en ook weer een Gannet Colony. We stoppen nog bij hoge zand duinen en worden bij de tent weer afgezet.
We kijken terug op een mooie tocht, we zijn op plekken geweest waar je anders niet kan komen.
Op oudjaarsdag, hihi, we weten dat het vandaag 31 december is, maar merken en voelen dat helemaal niet zo, wandelen we naar Wharariki Beach op zoek naar de Elephant Rock.
Tja hebben wij die kunnen vinden?
Bekijk de foto’s en je zal het weten.

Voor iedereen een goede jaarwisseling, wij zijn vereerd dat wij 12 uur eerder dan jullie allemaal het nieuwe jaar mogen inluiden.
Maak allemaal van 2018 een fantastisch en onvergetelijk mooi jaar.

Lieve groetjes Mirjam & Elly

• 01 Januari 2018 - 10:28

Monique:

Wauw! Wat een leuk verslag en wat een leuke en mooie foto's ook weer. Sommige zelfs aandoenlijk. Ben wel een klein beetje jaloers hoor ;-)

Maak er nog een mooie tijd van samen, meiden. Voor jullie ook een enorm mooi 2018 gewenst. Het begin is in elk geval gelukt. Als dat een voorbode is voor de rest van het jaar, dan moet dat wel goed komen.

Dikke kus van mij....

• 01 Januari 2018 - 11:49

John Van Hamersveld :

Het blijft ontzettend leuk om met jullie mee te reizen op deze manier. Veel prachtige plekken en situaties vastgelegd, mooi hoor!
    Veel plezier met het vervolg.
    Groetjes John.

• 01 Januari 2018 - 12:07

Betsy:

De beste wensen voor 2008. Om zo een nieuw jaar te beginnen is al geweldig. Die vogel met die witte snavel is dat een beeld of echt?

• 01 Januari 2018 - 14:05

Anda:

Erg leuk verslag weer en schitterende foto's. Ik reis in gedachten met jullie mee!

• 02 Januari 2018 - 15:36

Eus:

Wat een mooie foto's en leuk verslag. Zo leuk jullie zo te volgen. Een heel gelukkig 2018 en veel liefs voor nu!!!!

• 04 Januari 2018 - 12:32

Marcel:

Niet normaal hoor. Ik denk dat jullie ook nog 2 maanden de tijd hebben om alle verhalen - per persoon - met ons te delen. Geniet ervan!

• 16 Januari 2018 - 22:29

Timo:

Jullie ook nog een geweldig mooi nieuw jaar dames!
    Xx
    Timo